Instroomtrajecten, alles wat u moet weten

Tijdens het instroomtraject gaat men op zoek naar nieuw personeel om diverse functies succesvol te kunnen vervullen. Hierbij dienen de doelstellingen van de organisatie behaald te blijven worden. De instroom van nieuwe werknemers start bij het wervings- en selectiebeleid van de desbetreffende organisatie. Een goede wervings- en selectieprocedure en strategie is de basis tot het succesvol kunnen uitgroeien van een organisatie.

Als ondernemer is het dus belangrijk om met de drie voornaamste factoren van het instroomtraject rekening te houden, bij het aannemen van personeel namelijk: werving, selectie en onboarding. Namens Brouwers kunnen wij via onze Recruiting afdeling het gehele werving en selectieproces voor u uit handen nemen .

Middels de inzet van diverse tools,  kunnen wij actieve en latente kandidaten benaderen. Waardoor wij de juiste match weten te maken.

Werving

Het instroomtraject begint bij het vinden van geschikte kandidaten. Belangrijk is dat er sprake is van een goed wervingsbeleid voor dat het eerste personeel wordt aangenomen.

De wervingsprocedure ziet er als volgt uit:

  • Functie- en competentieprofiel samenstellen; wat gaat de nieuwe werknemer doen en over welke competenties moet hij/zij beschikken. Hierbij is het belangrijk rekening te houden met het personeelsbeleid van de organisatie en de feitelijke werkzaamheden.
  • Het opstellen van een vacaturetekst; zorg voor een heldere vacaturetekst waar alle relevante informatie over de functie en het bedrijf in staat beschreven.
  • Bepaal of de vacature intern of extern uiteengezet gaat/moet worden
  • Uitzetten vacature; vacatures kunnen op verschillende platformen worden uitgezet. Zo kan een organisatie gebruik maken van een advertentie, headhunters, werving- en selectiebureaus, het intranet, referral recruitment, open sollicitaties, het UWV en sociale media.

Selectie

Nadat bepaald is wat voor soort werknemers u zoekt zult u moeten afwachten tot er zich kandidaten melden om het instroomtraject verder te doorlopen.

Deze dient u dan als volgt te selecteren:

  • Wacht tot reactietermijn is verstreken met het beoordelen van sollicitaties.
  • Maak een onderscheid tussen de geschikte cv’s en beoordeel vervolgens de brieven
  • Nodig de potentiële kandidaten uit per mail of brief. Stuur de kandidaten die niet zijn uitgenodigd eveneens een bericht per mail of brief.
  • Het sollicitatiegesprek; tijdens dit gesprek zal kennis worden gemaakt met een of meerdere kandidaten. Hierbij is het advies om gebruik te maken van gesprekstechnieken zoals de STARR methodiek. Zorg voor een heldere structuur en verloop van het gesprek.
  • Beoordeel de kandidaten en maak een afweging wie het meest geschikt is. Bij de afwijzing van de overige kandidaten dient een motivatie aanwezig te zijn.
  • Afhankelijk van de sector en functie kunnen medische keuringen, assessments en psychologische testen worden ingezet.
  • Arbeidsvoorwaarden gesprek voeren; doel is het informeren en bespreekbaar maken van de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden van de werknemer.

Hierna kunt u de werknemer aannemen op basis van verschillende contracten. Brouwers kan u hierin adviseren welke contract in combinatie met de huidige wet- en regelgeving het meest passend is bij u en uw onderneming. Daarna begint het onboarden van de nieuwe werknemer.

Onboarding

Onboarding heeft betrekking op het gehele integratieproces van nieuw personeel. Een goed onboardingstraject verhoogt de betrokkenheid, productiviteit en tevredenheid van nieuw personeel. Vooral in deze periode van online werken is het noodzakelijk om een werknemer zo goed mogelijk te introduceren in de organisatie. De kennis en expertise dient zo gericht te zijn op de onlinemogelijkheden van onboarding.

  • Schenk voldoende aandacht aan de nieuwe werknemer.
  • Zorg voor maatwerk; investeer in nieuw personeel en kom erachter waar hij of zij behoefte en waarde aan hecht.
  • Lever een onboardingsprogramma (e-learning) en zo nodig een onboardingsapp.
  • Houd veel contact met de nieuwe werknemer en zorg dat hij of zij zich welkom voelt binnen de cultuur van de organisatie.

Tijdens al deze acties kan BrouwersHRM ondersteuning bieden door advies te geven of de procedure uit handen te nemen.

Het “onboarden” van een nieuwe medewerker begint al voordat hij/zij in dienst treedt en is de eerste 100 dagen van cruciaal belang. Door het inzetten van een externe specialist maak je het bespreken van  situaties cq ontwikkelingen laagdrempeliger.

Vragen of interesse in begeleiding bij uw instroomtraject?

Heeft u vragen over het instroomtraject of bent u opzoek naar begeleiding bij het optimaliseren van uw eigen instroomtrajecten? Neem dan gerust contact op met ons! Een van onze HRM specialisten helpt u namelijk graag verder op weg! Stuur een mail aan info@brouwers.nl.

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde artikelen

Toon alles

Gedragscode: vaak afwezig, maar wel noodzakelijk

De wet bepaalt dat u als werkgever verplicht bent om te zorgen voor een gezonde en veilige werkomgeving voor uw werknemers. Binnen de kaders...

Concurrentiebeding: altijd maatwerk!

Het concurrentiebeding dat u met uw werknemer afspreekt, is alleen geldig als het op papier staat en uw werknemer een vast contract heeft. Althans,...

Schematisch overzicht bruto minimumloon per 1 juli 2017

Bekijk hier de tabel wettelijk minimumloon 2017, zoals deze geldt per 1 juli 2017. U treft hier ook het wettelijk minimum jeugdloon. Leeftijd Per maand Per week Per...