Ga naar de inhoud
Wat we doen
Nieuws
Over Brouwers
Werken bij
Contact

Nieuws

Notulen besluitvorming

  • Home
  • Nieuws
  • Notulen besluitvorming

Zwolle

21 maart 2024

Notulen besluitvorming

Notulen bevatten een samenvatting van hetgeen er tijdens een vergadering aan de orde is geweest. Het betreft hier dus een verslag van alles wat er besproken is tijdens de vergadering en hoe de besluitvorming is vormgegeven. De praktijk wijst uit dat het zeer nuttig en verstandig is om (algemene) vergaderingen te notuleren en het vergaderverslag niet te beperken tot het maken van een besluitenlijst. U leest er in dit artikel alles over.

Wat zijn notulen?

De notulen van een vergadering is een term voor een kort schriftelijk verslag van hetgeen er in een vergadering besproken is, wat er besloten is en welke argumenten daarbij een rol hebben gespeeld. Doordat notulen ook toelichtingen van de genomen besluiten kunnen bevatten of een registratie van de ingenomen standpunten van de aanwezigen, zijn notulen veel uitgebreider dan besluitenlijsten. Notulen kunnen dus omschreven worden als de beraadslagingen van een vergadering.

Vaststellen van de notulen

De notulen worden gemaakt door een notulist. Dit is een persoon die geen actieve rol vervuld gedurende de vergadering maar zich uitsluitend bezighoudt met het maken van dit gespreksverslag. Het vaststellen van de notulen dient om dit gespreksverslag officieel te bekrachtigen. In de praktijk gebeurt dit op twee manieren. Een van de opties is dat de notulen worden vastgesteld en ondertekend door de voorzitter desgewenst in samenspraak met de secretaris/notulist. Een andere optie is om de notulen vast te stellen in de volgende vergadering.

Is het maken van notulen een wettelijke verplichting?

Het maken van notulen is op grond van de Nederlandse wet niet verplicht. In de statuten (of in een krachtens de statuten opgemaakt reglement) is echter wel vaak een dergelijke verplichting opgenomen. In deze statuten kan zelfs voorgeschreven worden op welke wijze de notulen moeten worden vastgesteld. Op het moment dat er geen statutaire verplichting is om notulen te maken, mag wel worden aangenomen dat de normen van goed ondernemingsbestuur (good corporate governance) worden gerespecteerd en dat de algemene vergaderingen worden genotuleerd. Hier zijn dus geen algemene richtlijnen voor.

Wanneer is het interessant om notulen op te stellen?

Notulen zijn echter niet alleen voor interne doeleinden van belang. Steeds vaker zijn notulen van belang in juridische procedures. De voornaamste doelstelling van het opstellen van notulen is immers het voorkomen van het ontstaan van geschillen over wat er gedurende een vergadering is gezegd en besloten. Dit laatste is vooral van belang in procedures waarin de taakvervulling van de raad van bestuur, de raad van commissarissen of raad van toezicht of de one-tier board het onderwerp van geschil is. Het bovenstaande benadrukt het belang om notulen nauwkeurig te formuleren. Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Hulp bij het opstellen van notulen?

Heeft u vragen over het notuleren of heeft u behoefte aan hulp bij het opstellen van notulen? Dan bent u van harte welkom om gebruik te maken van de kennis en ervaring van de accountants van Brouwers.

Heeft u interesse om vrijblijvend af te stemmen wat we voor u kunnen betekenen? U kunt ons het beste bereiken op 038-8515310 en info@brouwers.nl. U kunt ook een bericht achter laten via het onderstaande contactformulier. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op!

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Vorige bericht
Volgende bericht‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎‎ ‎‎ ‎ ‎
‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎Vorige
Volgende

Silvia Pels

Jurist

  • 038 851 5240
  • pels@brouwers.nl
Neem contact op

Recente

Nieuwsitems

AACC en Brouwers bundelen krachten

31 oktober 2025

Vernieuwen met zekerheid: hoe Brouwers ondernemers helpt vooruit te komen

30 oktober 2025

Special Eindejaarstips 2025

29 oktober 2025

Alle belangrijke fiscale actualiteiten leest u hier: Fisckwartaaltje #4

20 oktober 2025

Huis verhuren via Airbnb: antwoord op de 8 meest gestelde vragen

19 oktober 2025

Nieuwe regels voor het oplossen van aandeelhoudersgeschillen

30 september 2025

Bekijk alles
Bekijk vestigingen
Instagram Facebook Linkedin
  • Nieuws
  • Over Brouwers
  • Contact
  • FAQ
  • Inloggen
  • © 2025 Brouwers
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Klachtenregeling
  • Klokkenluidersregeling
  • AFM

Concept, ontwerp & realisatie door JOUW® bureau

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}
Diensten
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
BEKIJK ALLES
Cases

Op onze cases-pagina
vindt u een overzicht van
diverse succesvolle
projecten die we hebben
uitgevoerd voor zowel
kleine ondernemers als
grote bedrijven.

BEKIJK ALLES
Branches
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
BEKIJK ALLES
Over Brouwers
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen

DIENSTEN

  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
Bekijk alles

BRANCHES

  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
Bekijk alles

FAQ

  • Accountancy
  • Audit
  • HRM
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
Bekijk FAQ

Over Brouwers

  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Salaris | Algemeen
  • Salaris | Apeldoorn
  • Boekhouden
  • Dossier
  • Multivers
  • Nmbrs