Ga naar de inhoud
Wat we doen
Nieuws
Over Brouwers
Werken bij
Contact

Nieuws

Poster wetswijzigingen vanaf 1/1/25

  • Home
  • Nieuws
  • Poster wetswijzigingen vanaf 1/1/25

Zwolle

10 december 2024

Deze poster biedt een overzicht van de belangrijkste wetswijzigingen en nieuwe regelingen die vanaf 2025 in werking treden. Van verduidelijking van arbeidsrelaties tot veranderingen in verlofstelsels en de introductie van nieuwe rapportageverplichtingen op het gebied van ESG-thema’s. Zorg dat je goed voorbereid bent op deze veranderingen en bekijk wat dit voor jou of jouw organisatie betekent.

Klik op de onderstaande link om de poster te zien.

Poster wetswijzigingen vanaf 01-25 nieuw

Per 1 januari 2025 treden diverse wetswijzigingen en nieuwe regelingen in werking die zowel werkgevers als werknemers raken. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste veranderingen:

1. Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties (Wet VBAR)

Het wetsvoorstel ‘Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties’ (VBAR) beoogt duidelijkheid te scheppen over het onderscheid tussen werknemers en zelfstandigen. De criteria ‘werk-inhoudelijke ondergeschiktheid’, ‘organisatorische inbedding’ en ‘werken voor eigen rekening en risico’ worden leidend bij de beoordeling. De beoogde ingangsdatum is 1 juli 2025, met een overgangsperiode vanaf 1 januari 2025.

2. Rapportageverplichtingen ESG-thema’s (CSRD)

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht grote bedrijven om te rapporteren over Environmental, Social & Governance (ESG)-thema’s, zoals diversiteit, inclusie en werknemersrechten. Deze verplichting wordt stapsgewijs ingevoerd en geldt vanaf boekjaar 2026 ook voor beursgenoteerde kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s).

3. Vereenvoudiging verlofstelsel

Het verlofstelsel wordt overzichtelijker gemaakt door het harmoniseren van doelen, aanvraagtermijnen en opnameperioden van verschillende verlofregelingen, zoals geboorteverlof, zorgverlof en ouderschapsverlof. Er wordt tevens gekeken naar de samenvoeging van kortdurend en langdurend zorgverlof tot ‘mantelzorgverlof’. De behandeling van deze plannen staat gepland voor 2025.

4. Certificeringsplicht voor uitzendbureaus

Om de positie van uitzendkrachten te versterken en malafide uitzendbureaus te weren, wordt een certificeringsplicht voor intermediairs ingevoerd. Uitleners worden gestimuleerd om hun aanvraag voor toelating vóór 1 juli 2025 in te dienen en (uiterlijk) vanaf de aanvraag het normenkader na te leven. De beoogde ingangsdatum is begin 2026.

5. Aangescherpte regels arbeidstijden jongeren

De regels voor kinderarbeid zijn gemoderniseerd en aangescherpt. Kinderen krijgen meer mogelijkheden voor bijbaantjes en vakantiewerk, maar de voorwaarden voor werken in de horeca worden strenger. De ingangsdatum was 18 november 2024.

6. Laag WW-tarief bij overwerk

Per 1 januari 2025 geldt het lagere WW-tarief bij overwerk voor werknemers met een vast contract van gemiddeld meer dan 30 uur per week. Hierdoor krijgen werkgevers meer mogelijkheden om werknemers met een groot vast contract flexibeler in te zetten tegen de lage WW-premie.

7. Afschaffing LIV en aanpassing LKV

Het Lage Inkomensvoordeel (LIV) wordt per 1 januari 2025 afgeschaft. In 2025 vindt nog wel de betaling plaats van het LIV over 2024. Daarnaast worden de bedragen van het Loonkostenvoordeel (LKV) oudere werknemer verlaagd en per 2026 geheel afgeschaft. De voorwaarden voor het LKV herplaatsen arbeidsgehandicapte werknemer worden verruimd, en het LKV doelgroep banenafspraak wordt vereenvoudigd per 1 januari 2026.

8. Wet bescherming klokkenluiders

In februari 2023 is de Wet bescherming klokkenluiders deels in werking getreden. Anoniem melden van misstanden bij de werkgever is ook opgenomen in de wet, maar die wetswijziging is nog niet in werking getreden. De regering onderzoekt op dit moment op welke wijze het anoniem melden kan worden vormgegeven. De beoogde ingangsdatum is nog niet zeker.

9. Wet ‘Meer zekerheid voor flexwerkers’

Het wetsvoorstel ‘Meer zekerheid voor flexwerkers’ wil meer zekerheid creëren voor oproepkrachten, uitzendkrachten en tijdelijke arbeidskrachten en de verschillen tussen vast en flex verkleinen. De beoogde nieuwe regels schaffen onder andere het nulurencontract af en verkorten Fase A en B in uitzendcontracten. Ook wordt de ketenregeling aangescherpt. De ingangsdatum is nog niet bekend.

10. Verhoging minimumloon

Het wettelijk minimumloon stijgt per 1 januari 2025 met 2,78%, van € 13,68 naar € 14,06 per uur. Deze stijging heeft ook invloed op de minimumjeugduurlonen en is gekoppeld aan de ontwikkeling van de contractlonen.

11. Afschaffing giftenaftrek in de vennootschapsbelasting

Het kabinet heeft aangekondigd de giftenaftrek in de vennootschapsbelasting (Vpb) per 1 januari 2025 af te schaffen. Dit betekent dat bedrijven giften aan een ANBI of steunstichting SBBI niet langer in mindering kunnen brengen op de winst. De giftenaftrek in de inkomstenbelasting blijft gehandhaafd.

12. Wijzigingen in de kleineondernemersregeling (KOR)

De kleineondernemersregeling (KOR) in de btw wordt per 1 januari 2025 flexibeler. De eis om de KOR verplicht drie jaar toe te passen verdwijnt.

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Vorige bericht
Volgende bericht‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎‎ ‎‎ ‎ ‎
‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎Vorige
Volgende

Jarno van Duinen

Registeraccountant

  • 038 851 5210
  • j.van.duinen@brouwers.nl
Neem contact op

Recente

Nieuwsitems

AACC en Brouwers bundelen krachten

31 oktober 2025

Vernieuwen met zekerheid: hoe Brouwers ondernemers helpt vooruit te komen

30 oktober 2025

Special Eindejaarstips 2025

29 oktober 2025

Alle belangrijke fiscale actualiteiten leest u hier: Fisckwartaaltje #4

20 oktober 2025

Huis verhuren via Airbnb: antwoord op de 8 meest gestelde vragen

19 oktober 2025

Nieuwe regels voor het oplossen van aandeelhoudersgeschillen

30 september 2025

Bekijk alles
Bekijk vestigingen
Instagram Facebook Linkedin
  • Nieuws
  • Over Brouwers
  • Contact
  • FAQ
  • Inloggen
  • © 2025 Brouwers
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Klachtenregeling
  • Klokkenluidersregeling
  • AFM

Concept, ontwerp & realisatie door JOUW® bureau

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}
Diensten
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
BEKIJK ALLES
Cases

Op onze cases-pagina
vindt u een overzicht van
diverse succesvolle
projecten die we hebben
uitgevoerd voor zowel
kleine ondernemers als
grote bedrijven.

BEKIJK ALLES
Branches
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
BEKIJK ALLES
Over Brouwers
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen

DIENSTEN

  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
Bekijk alles

BRANCHES

  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
Bekijk alles

FAQ

  • Accountancy
  • Audit
  • HRM
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
Bekijk FAQ

Over Brouwers

  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Salaris | Algemeen
  • Salaris | Apeldoorn
  • Boekhouden
  • Dossier
  • Multivers
  • Nmbrs