Ga naar de inhoud
Wat we doen
Nieuws
Over Brouwers
Werken bij
Contact

Nieuws

Stoppen van de onderneming: wat komt er bij kijken en hoe kunnen wij u helpen

  • Home
  • Nieuws
  • Stoppen van de onderneming: wat komt er bij kijken en hoe kunnen wij u helpen

Zwolle

24 november 2025

Stoppen van de onderneming: wat komt er bij kijken en hoe kunnen wij u helpen

Het beëindigen van uw onderneming is veel meer dan alleen het formeel uitschrijven van de onderneming bij de KvK. Zeker wanneer u een middelgrote of grotere (MKB+) onderneming heeft, komen er uiteenlopende juridische, fiscale en administratieve aandachtspunten bij kijken. Bij Brouwers Accountants kunnen we u begeleiden bij al die stappen: van dossieropbouw en besluitvorming tot de formele uitschrijving en de nazorg. Hieronder leest u wat er in de praktijk komt kijken en waar wij u bij kunnen ondersteunen.

 

Stap 1: voorbereiden

Voordat u daadwerkelijk stopt met uw bedrijf en de inschrijving laat beëindigen, is een goede voorbereiding essentieel. Het volgende is van belang:

  • Breng uw actuele financiële positie goed in kaart: zijn er openstaande schulden of vorderingen? Zijn er stille reserves (bijvoorbeeld verschil tussen boekwaarde en werkelijke waarde van bedrijfsmiddelen) of is er sprake van een fiscale oudedagsreserve die afgewikkeld moet worden?
  • Inventariseer alle bezittingen van de onderneming: voorraad, inventaris, intellectuele rechten. Deze moeten vóór beëindiging duidelijk worden afgewikkeld of overgedragen.
  • Controleer bank- en financiële relaties: zoals zakelijke rekeningen, leningen, hypotheek op het bedrijfspand en/of leasecontracten.
  • Contractuele verplichtingen: zorg voor opzegging of overdracht van lopende huurovereenkomsten, verzekeringen, abonnementen, overeenkomsten met leveranciers of klanten.
  • Personeel: heeft u personeel in dienst? Dan moet u hen tijdig informeren, rekening houden met ontslagregels, transitievergoeding en een eventueel pensioenfonds.

 

Wij kunnen u ondersteunen bij het opstellen van een compleet ‘beëindigingsdossier’: in samenwerking met de accountants inventariseren we alle relevante activa, schulden en verplichtingen, voeren we een juridische check uit op contractuele verplichtingen en personele aspecten en zorgen we samen voor de benodigde besluiten (bijvoorbeeld aandeelhoudersbesluit, of schriftelijke afspraken) die vastleggen dat uw bedrijf wordt beëindigd. Dit voorkomt later verrassingen, zoals naheffingen of aansprakelijkheid. Zo hopen wij u te ontzorgen, terwijl u zich kunt focussen op wat voor u (nog meer) belangrijk is.

 

Stap 2. Uitschrijven en (indien van toepassing) ontbinden

Nadat de voorbereiding is afgerond, dient uw onderneming te worden uitgeschreven in het Handelsregister van de KvK. Daarbij geldt per rechtsvorm vaak een andere route:

  • Bij een eenmanszaak kunt u rechtstreeks uitschrijven bij de KvK.
  • Bij een bv (of andere rechtspersoon) is vaak eerst een ontbindings- en vereffeningsprocedure nodig voordat uitschrijving mogelijk is.
  • Na uitschrijving volgt vaak nog een laatste btw-aangifte, inkomsten- of vennootschapsbelasting en andere definitieve fiscale afrekening.

 

Wij navigeren u door dit proces heen. We helpen bij het invullen van de juiste formulieren voor de KvK (bijv. uitschrijving of ontbinding), zorgen dat de benodigde besluiten worden opgesteld en vastgelegd (bijvoorbeeld aandeelhoudersbesluit of vennotenbesluit), begeleiden de communicatie met de KvK en de Belastingdienst, en zorgen dat de fiscale afwikkeling in goede banen verloopt (btw, stakingswinst, etc.). Zo voorkomt u dat onbedoeld verplichtingen openblijven of dat er boetes volgen.

 

Stap 3. Nazorg

Met het beëindigen van uw onderneming zijn niet gelijk alle verplichtingen voorbij. Rekening dient te worden gehouden met het volgende:

  • Administratie afronden en minimaal 7 jaar bewaren;
  • Laatste btw- en inkomsten-/vennootschapsbelastingaangifte indienen;
  • Verzekeringen en abonnementen opzeggen, zakelijke bankrekening sluiten, website en social-media profielen aanpassen;
  • Houd rekening met aansprakelijkheid na beëindiging.

 

Ook in deze fase staan wij voor u klaar. Wij zorgen dat uw administratie juist wordt afgesloten. Wij adviseren over de beste wijze van afsluiten van bankrekeningen, verzekeringen en contracten. En we wijzen u op de mogelijke aansprakelijkheden na beëindiging én helpen u dit te beperken of af te wikkelen.

 

Samenvattend

Als ondernemer wilt u voorkomen dat het beëindigingsproces tot onverwachte financiële of juridische risico’s leidt. We combineren fiscale, juridische en financiële kennis en benaderen beslissingen niet alleen fiscaal, maar ook juridisch en operationeel. We zorgen dat alle benodigde stappen in de juiste volgorde worden doorlopen, van voorbereiding tot nazorg, zodat u geen stap overslaat en risico’s minimaliseert. Wij verzorgen de benodigde documenten, formulieren, besluiten en rapportages zodat u dit als ondernemer zorgeloos kunt loslaten.

 

Overweegt u uw onderneming te beëindigen? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Vorige bericht
‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎Vorige

Silvia Pels

Jurist

  • 038 851 5240
  • pels@brouwers.nl
Neem contact op

Recente

Nieuwsitems

Tien belangrijke eindejaarstips

14 november 2025

AACC en Brouwers bundelen krachten

31 oktober 2025

Vernieuwen met zekerheid: hoe Brouwers ondernemers helpt vooruit te komen

30 oktober 2025

Special Eindejaarstips 2025

29 oktober 2025

Alle belangrijke fiscale actualiteiten leest u hier: Fisckwartaaltje #4

20 oktober 2025

Huis verhuren via Airbnb: antwoord op de 8 meest gestelde vragen

19 oktober 2025

Bekijk alles
Bekijk vestigingen
Instagram Facebook Linkedin
  • Nieuws
  • Over Brouwers
  • Contact
  • FAQ
  • Inloggen
  • © 2025 Brouwers
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Klachtenregeling
  • Klokkenluidersregeling
  • AFM

Concept, ontwerp & realisatie door JOUW® bureau

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}
Diensten
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
BEKIJK ALLES
Cases

Op onze cases-pagina
vindt u een overzicht van
diverse succesvolle
projecten die we hebben
uitgevoerd voor zowel
kleine ondernemers als
grote bedrijven.

BEKIJK ALLES
Branches
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
BEKIJK ALLES
Over Brouwers
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen

DIENSTEN

  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
Bekijk alles

BRANCHES

  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
Bekijk alles

FAQ

  • Accountancy
  • Audit
  • HRM
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
Bekijk FAQ

Over Brouwers

  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Salaris | Algemeen
  • Salaris | Apeldoorn
  • Boekhouden
  • Dossier
  • Multivers
  • Nmbrs