Ga naar de inhoud
Wat we doen
Nieuws
Over Brouwers
Werken bij
Contact

Nieuws

Verstrekken van accountantsverklaringen bij subsidies

  • Home
  • Nieuws
  • Verstrekken van accountantsverklaringen bij subsidies

Zwolle

23 mei 2024

Verstrekken van een accountantsverklaring bij subsidies

Als u als ondernemer gebruik maakt van subsidies, moet dit geld wel op de juiste manier gebruikt worden. Een subsidieverstrekker, zoals de Rijksoverheid, de Europese overheid en de provincies, kunnen als voorwaarde stellen dat u de subsidie afrekening door een accountant moet laten controleren. In dit artikel leest u alles over het verstrekken van een accountantsverklaring bij subsidies.

Wat houdt een subsidieverantwoording in?

Een ondernemers subsidie is een regeling waarbij de ondernemer financiële bijstand krijgt als hij of zij voldoet aan specifieke voorwaarden. De Rijksoverheid, de Europese overheid en de provincies zijn voorbeelden van subsidieverstrekkers. Deze instanties hebben het recht om voorwaarden te stellen met betrekking tot het verstrekken van de financiële bijdrage. Een van deze voorwaarden kan zijn dat het inzichtelijk wordt gemaakt waarvoor het verstrekte bedrag is gebruikt. Deze transparantie wordt ook wel subsidieverantwoording genoemd.

Naleving van subsidievoorwaarden

De subsidieverantwoording vormt dus het bewijs van naleving van subsidievoorwaarden. Aan de hand van deze stukken kan aan de subsidieverstrekker inzichtelijk worden gemaakt waar de financiële bijdrage naartoe is gegaan. Tevens kan er beoordeeld worden of het subsidiegeld op een effectieve manier is ingezet om de gestelde doelen te realiseren. Uiteraard vormen de vooraf gestelde verplichtingen voor het verkrijgen van de subsidie hiervoor de basis.

Wat is een accountantsverklaring?

Het is zeker niet uitgesloten dat de subsidieverstrekker vereist dat een accountant de subsidieverantwoording moet controleren. Deze accountant moet dan een oordeel vormen over de financiële verantwoording middels een accountantsverklaring. Hiermee wordt immers voorkomen dat de ondernemer zijn of haar eigen handelingen en transacties gaat beoordelen. Een accountantsverklaring bestaat uit een weergave van de uitkomsten van de rapportage waarbij de accountant in sommige gevallen ook de eigen bevindingen moet onderbouwen in een rapportage.

Welke controles voert een accountant uit bij een subsidiecontrole?

De voornaamste controle die een accountant uitvoert bij een subsidiecontrole is het vaststellen dat de subsidiegelden op een rechtmatige manier zijn gebruikt en dat de financiële bijdrage in overeenstemming met de aanvraag zijn gebruikt. De accountant zal controleren of hier een geautoriseerde kostenfactuur aan ten grondslag ligt en dat de bestede uren daadwerkelijk terug te vinden zijn in de urenadministratie. In het geval dat de subsidieverstrekker vereist heeft dat er gebruik moest worden van een projectadministratie in vorm van het formuleren van een tussentijdse inhoudelijke en/of financiële rapportages zal de accountant ook hierop controleren. Er zijn zelfs subsidieregelingen waarbij er gebruik moet worden gemaakt van een vastgesteld controleprotocol.

Op zoek naar een verstrekker van een accountantsverklaring bij subsidies?

Bent u op zoek naar een verstrekker van een accountantsverklaring bij subsidies of heeft u behoefte aan meer informatie hierover? Dan kunt u uitstekend bij de accountants van Brouwers terecht. Laat onze adviseurs dan de eindrapportage van uw subsidieverantwoording beoordelen en controleren. Hierbij kijken wij naar de naleving van de subsidievoorwaarden en of de eindrapportage voldoet aan de hieraan gestelde eisen. Zijn de voorwaarden nageleefd en is alles in orde? Dan verstrekken wij indien gewenst een accountantsverklaring.

Heeft u interesse om vrijblijvend af te stemmen wat we voor u kunnen betekenen? Bel ons dan gerust op 038-851 5310 of stuur een e-mail aan: info@brouwers.nl. U kunt ook het onderstaande contactformulier invullen. Wij reageren dan zo snel mogelijk op uw bericht.

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Vorige bericht
Volgende bericht‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎‎ ‎‎ ‎ ‎
‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎Vorige
Volgende

Martijn Tempelman

Vestigingsmanager Apeldoorn | Registeraccountant

  • 055 303 4677
  • tempelman@brouwers.nl
Neem contact op

Recente

Nieuwsitems

Fiscale actiepunten 2025 - Brouwers nieuwsbrief

16 december 2025

Onze HRM-nieuwsbrief jaarafsluiting 2025

15 december 2025

Is de contributie van een vereniging aftrekbaar als gift?

12 december 2025

Tijdelijke wet transparantie turboliquidaties met twee jaar verlengd

10 december 2025

Vanaf 4 november subsidie vermindering vrachtwagenkilometers

8 december 2025

Invoering leegstandbelasting woningen

6 december 2025

Bekijk alles
Bekijk vestigingen
Instagram Facebook Linkedin
  • Nieuws
  • Over Brouwers
  • Contact
  • FAQ
  • Inloggen
  • © 2025 Brouwers
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Klachtenregeling
  • Klokkenluidersregeling
  • AFM

Concept, ontwerp & realisatie door JOUW® bureau

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}
Diensten
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
Bekijk alles
Branches
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoed ontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoed ontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
Bekijk alles
Over Brouwers
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
Werken bij

Geen team, maar familie. Al generaties lang zetten wij ons in om bedrijven financieel en strategisch te versterken. Onze focus? Groei. In jou, je carrière en onze relaties. Word onderdeel van de Brouwers-familie!

Lees meer
Contact

Vooruitdenken, kansen benutten en risico’s beheersen. Bij Brouwers Accountants & Adviseurs helpen we je verder. Niet alleen als accountant, maar als sparringpartner. Vul het formulier in voor een vrijblijvend gesprek. 

Neem contact op

DIENSTEN

  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
Bekijk alles

BRANCHES

  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoed ontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoed ontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
Bekijk alles

Over Brouwers

  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen

Werken bij

Geen team, maar familie. Al generaties lang zetten wij ons in om bedrijven financieel en strategisch te versterken. Onze focus? Groei. In jou, je carrière en onze relaties. Word onderdeel van de Brouwers-familie!

Werken bij Brouwers
Diensten
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
BEKIJK ALLES
Cases

Op onze cases-pagina
vindt u een overzicht van
diverse succesvolle
projecten die we hebben
uitgevoerd voor zowel
kleine ondernemers als
grote bedrijven.

BEKIJK ALLES
Branches
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoed ontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoed ontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
BEKIJK ALLES
Over Brouwers
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Salaris | Algemeen
  • Salaris | Apeldoorn
  • Boekhouden
  • Dossier
  • Multivers
  • Nmbrs