Ga naar de inhoud
Wat we doen
Nieuws
Over Brouwers
Werken bij
Contact

Nieuws

Mogelijke gevolgen voor werkgever (en werknemers) vanuit de Voorjaarsnota 2025

  • Home
  • Nieuws
  • Mogelijke gevolgen voor werkgever (en werknemers) vanuit de Voorjaarsnota 2025

Zwolle

9 mei 2025

Mogelijke gevolgen voor werkgever (en werknemers) vanuit de Voorjaarsnota 2025

  • Het UWV krijgt extra geld om in het verleden gemaakte fouten bij de berekening van WIA-uitkeringen recht te zetten.
  • De 60-plusregeling wordt opnieuw ingevoerd, voor de duur van twee jaar.
  • Het UWV krijgt extra geld om de WIA-beoordelingen te laten uitvoeren door sociaal-medische centra.
  • Er komt een wettelijke regeling voor het kwijtschelden van voorschotten.
  • De duur van de WW-uitkering wordt bekort van 24 naar 18 maanden.
  • Er komt geld beschikbaar voor de invoering van een nieuw arbeidsongeschiktheidsstelsel, zodat de oplopende achterstand bij WIA-beoordelingen kan worden beperkt.
  • Het minimumjeugdloon wordt verhoogd.

Meer dan andere jaren is dit jaar in de Voorjaarsnota een voorschot genomen op de Rijksbegroting voor het kalenderjaar 2026. Tussen de coalitiepartijen zijn de volgende afspraken gemaakt, die ook voor werkgevers van belang kunnen zijn:

Bezuiniging op de WW 

Vanaf 1 januari 2028 wordt de duur van de WW-uitkering geleidelijk verlaagd van maximaal 24 naar maximaal 18 maanden. Ook de duur van de loongerelateerde WGA-uitkering zal in deze zin worden verkort.

Herstel fouten

Het UWV krijgt extra geld om herstelacties in te zetten om de gevolgen van in het verleden gemaakte fouten bij de berekening van ongeveer 43.000 uitkeringen recht te zetten en om de kwaliteit van de dienstverlening op orde te krijgen. Het UWV krijgt tot 2030 incidenteel € 500 miljoen extra tot zijn beschikking en structureel € 91 miljoen extra.

De volgende herstelacties worden achtereenvolgens ingezet:

  • het herstellen van fouten in de vaststelling van het WIA-dagloon in de periode van 2020-2024;
  • het opvolging geven aan de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep ten aanzien van de loonloze tijdvakken bij de berekening van het WIA-dagloon;
  • het herstellen van fouten gemaakt bij de indexatie van WIA-uitkeringen in de periode 2006-2022.

Achterstand in sociaal-medische beoordelingen 

Het UWV krijgt ook extra geld om de druk op de achterstand in sociaal-medische beoordelingen te verminderen. Tot en met 2023 wordt incidenteel €682 miljoen en wordt structureel € 130 miljoen ter beschikking gesteld om:

  • de 60-plusregeling vanaf september 2025 opnieuw in te voeren voor de duur van twee jaar;
  • extra uitvoeringskosten van het UWV, bedoeld voor het uitbreiden van taakdelegatie door de sociaal-medische centra die de sociaal-medische beoordelingen moeten gaan uitvoeren;
  • het wettelijk verankeren van het kwijtschelden van voorschotten op WIA-uitkeringen

Bij de 60-plusregeling wordt aan werknemers die aan het einde van de wachttijd 60 jaar of ouder zijn zonder sociaal-medisch onderzoek een WGA-uitkering toegekend op basis van een mate van arbeidsongeschiktheid van 80-100%. Over het wettelijk verankeren van de 60-plusregeling wordt in de Voorjaarsnota niet gesproken. Evenmin wordt aangegeven of er nog een regeling komt voor werknemers die tussen 1 januari 2025 en 1 september 2025 het einde van de wachttijd voor de WIA hebben bereikt. Vóór 1 januari 2025 en na 1 september 2025 gold c.q. geldt de 60-plusregeling, maar tussen deze data niet.

Bezuiniging op de WW 

Vanaf 1 januari 2028 wordt de duur van de WW-uitkering geleidelijk verlaagd van maximaal 24 naar maximaal 18 maanden. Ook de duur van de loongerelateerde WGA-uitkering zal in deze zin worden verkort.

OCTAS 

Om opvolging te geven aan de aanbevelingen van de Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (OCTAS) wordt structureel € 197 miljoen extra geld uitgetrokken. Het gaat om een reservering die in 50 jaar geleidelijk wordt opgebouwd tot het structurele bedrag. Voorlopig gaat het om € 1 miljoen in 2027, € 3 miljoen in 2028, € 8 miljoen in 2029 en € 15 miljoen in 2030. Het geld wordt gebruikt om zo snel mogelijk maatregelen te treffen om de oplopende achterstanden bij WIA-beoordelingen te beperken.

Verhoging minimumjeugdloon 

Structureel komt € 60 miljoen beschikbaar voor een geleidelijke verhoging van het minimumjeugdloon voor 16- tot en met 20-jarigen. De lonen worden per 1 januari 2027 gemiddeld met 20% verhoogd. Het minimumjeugdloon wordt dan:

  • voor 16-jarigen: 40% van het minimumloon van volwassenen;
  • voor 17-jarigen: 50% van het minimumloon van volwassenen;
  • voor 18-jarigen: 62,5% van het minimumloon van volwassenen;
  • voor 19-jarigen: 75% van het minimumloon van volwassenen;
  • voor 20-jarigen: 87,5% van het minimumloon van volwassenen.

Bronnen:
Voorjaarsnota 2025 van 18 april 2025, Tweede Kamer 2024-2025, 36725, nr. 1

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Vorige bericht
Volgende bericht‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎‎ ‎‎ ‎ ‎
‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎Vorige
Volgende

Francois van Langevelde

HR Directeur

  • 038 852 8850
  • langevelde@brouwers.nl
Neem contact op

Recente

Nieuwsitems

AACC en Brouwers bundelen krachten

31 oktober 2025

Vernieuwen met zekerheid: hoe Brouwers ondernemers helpt vooruit te komen

30 oktober 2025

Special Eindejaarstips 2025

29 oktober 2025

Alle belangrijke fiscale actualiteiten leest u hier: Fisckwartaaltje #4

20 oktober 2025

Huis verhuren via Airbnb: antwoord op de 8 meest gestelde vragen

19 oktober 2025

Nieuwe regels voor het oplossen van aandeelhoudersgeschillen

30 september 2025

Bekijk alles
Bekijk vestigingen
Instagram Facebook Linkedin
  • Nieuws
  • Over Brouwers
  • Contact
  • FAQ
  • Inloggen
  • © 2025 Brouwers
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Klachtenregeling
  • Klokkenluidersregeling
  • AFM

Concept, ontwerp & realisatie door JOUW® bureau

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}
Diensten
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
BEKIJK ALLES
Cases

Op onze cases-pagina
vindt u een overzicht van
diverse succesvolle
projecten die we hebben
uitgevoerd voor zowel
kleine ondernemers als
grote bedrijven.

BEKIJK ALLES
Branches
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
BEKIJK ALLES
Over Brouwers
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen

DIENSTEN

  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
Bekijk alles

BRANCHES

  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
Bekijk alles

FAQ

  • Accountancy
  • Audit
  • HRM
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
Bekijk FAQ

Over Brouwers

  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Salaris | Algemeen
  • Salaris | Apeldoorn
  • Boekhouden
  • Dossier
  • Multivers
  • Nmbrs