Ga naar de inhoud
Wat we doen
Nieuws
Over Brouwers
Werken bij
Contact

Nieuws

Opstellen koopovereenkomst activa en/of passiva

  • Home
  • Nieuws
  • Opstellen koopovereenkomst activa en/of passiva

Zwolle

13 mei 2022

Koopovereenkomst activa/passiva laten opstellen

Door het laten opstellen van een koopovereenkomst activa/ passiva wordt de overdracht van de bezittingen (dus de activa) en de schulden (passiva) geregeld. Een activa/ passiva transactie wordt toegepast bij een overname van een rechtspersoon zoals een B.V. en een N.V. U leest op deze pagina dan ook alles over deze koopovereenkomst.

Hulp nodig bij het opstellen van een activa/passiva koopovereenkomst? Neem dan gerust contact met ons op!

Wat is een koopovereenkomst activa/passiva?

Een koopovereenkomst activa/ passiva is een overname transactie die wordt toegepast als een rechtspersoon van eigenaar wordt overgedragen. Bij deze activa/ passiva transactie wordt er duidelijk onderscheid gemaakt tussen de genoemde posten.

Onder de activa van een organisatie vallen immers onder andere het klantenbestand, de voorraden, de bedrijfsmiddelen en de intellectuele eigendommen.

Onder de passiva vallen onder andere de schulden aan leveranciers en andere overeenkomsten. Een koopovereenkomst activa/ passiva is dus een document dat betrekking heeft op zowel materiële als immateriële zaken.

Verschil activa/passiva transactie en een overdracht van aandelen

Bij de overname van een rechtspersoon kan er worden gekozen uit meerdere overnameconstructies. Naast de activa/passiva transactie waarover u op deze pagina alles leest, kan er ook worden gekozen voor een overdracht van aandelen, een constructie die ook wel bekend staat als een overnameovereenkomst.

Het verschil tussen een activa/passiva transactie en een overdracht van aandelen is dat er bij deze laatstgenoemde constructie sprake is van volledige overname van het bedrijf. Dit is een relatief eenvoudige transactie waarvoor er een wijziging zal plaatsvinden aan de notariële akte. De nieuwe eigenaar komt dan in de plaats van de vorige eigenaar en krijgt hierdoor alle activa en passiva in zijn of haar bezit. Dit betekent dus in de praktijk dat de nieuwe eigenaar ook alle lopende overeenkomsten, rechten/ plichten en de contracten met medewerkers overneemt.

Dit laatste is niet vanzelfsprekend bij een activa/passiva transactie. Deze overeenkomst kan betrekking hebben op een deel van de activa en een deel van de passiva. Bij een activa/passiva transactie neemt de koper allen die bezittingen, schulden, rechten en plichten uit de vennootschap over die in de koopovereenkomst staan vermeld.

Regelingen voor personeel bij activa/passiva overeenkomsten

Aansluitend op bovenstaande is het goed om te vermelden dat er voor het personeel van een over te nemen rechtspersoon een bijzondere regeling van toepassing is als er activa/passiva overeenkomsten worden afgesloten. Op basis van bovengenoemde zou immers de conclusie kunnen worden getrokken dat het mogelijk is om bij een activa/passiva transactie ervoor te kiezen om alle bezittingen en schulden over te nemen, met uitzondering van het personeel.

Dit is echter wettelijk gezien niet mogelijk. De wet schrijft immers voor dat als de nieuwe eigenaar van een organisatie ervoor gekozen wordt om de bedrijfsactiviteiten over te nemen, hij of zij ook verplicht is om de in dienst zijnde medewerkers van het bedrijf over te nemen ook als dit niet in de koopovereenkomst omschreven is.

Wanneer kan een koopovereenkomst activa/passiva opgesteld worden?

Een koopovereenkomst activa/passiva kan opgesteld worden als er sprake is van een gedeeltelijke overname van een B.V. of N.V. Een deel van de bezittingen en schulden kunnen hierdoor in de oude rechtspersoon achterblijven. Het andere deel wordt uiteraard overgedragen naar de nieuwe B.V. of N.V. die beschikt over een eigen KvK nummer. Daarnaast kan een koopovereenkomst activa/ passiva opgesteld worden in geval van een gehele of gedeeltelijke overname van een stichting, een vereniging of een eenmanszaak.

Wat staat er in activa/passiva overeenkomsten?

De volgende bepalingen moeten standaard worden vermeld in activa/passiva overeenkomsten:

  • De inventarisatie van de activa en de passiva
  • De bepalingen met betrekking tot de koop van de activa en de passiva
  • Eventuele overdracht van vergunningen
  • De bepalingen met betrekking tot eventuele boekwaardes
  • De bepalingen met betrekking tot eventuele omzetbelastingen

Interesse in het laten opstellen van een activa/passiva overeenkomst?

Een activa/passiva overeenkomst kan uiteraard volledig op maat worden gemaakt en worden afgestemd op uw specifieke wensen. Het is wel van belang dat dit soort activa/passiva overeenkomsten nauwkeurig omschrijven welke bezittingen en schulden worden overgedragen en welke niet.

Heeft u interesse in het laten opstellen van een activa/passiva overeenkomst? Dan bent u van harte welkom om gebruik te maken van de expertise en ervaring van de accountants van Brouwers. We helpen u graag verder. Bel ons gerust op 038-851 5310 of stuur een e-mail aan: info@brouwers.nl. U kunt hiervoor ook het onderstaande contactformulier invullen, wij reageren dan zo snel mogelijk op uw bericht.

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Vorige bericht
Volgende bericht‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎‎ ‎‎ ‎ ‎
‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎Vorige
Volgende

Silvia Pels

Jurist

  • 038 851 5240
  • pels@brouwers.nl
Neem contact op

Recente

Nieuwsitems

AACC en Brouwers bundelen krachten

31 oktober 2025

Vernieuwen met zekerheid: hoe Brouwers ondernemers helpt vooruit te komen

30 oktober 2025

Special Eindejaarstips 2025

29 oktober 2025

Alle belangrijke fiscale actualiteiten leest u hier: Fisckwartaaltje #4

20 oktober 2025

Huis verhuren via Airbnb: antwoord op de 8 meest gestelde vragen

19 oktober 2025

Nieuwe regels voor het oplossen van aandeelhoudersgeschillen

30 september 2025

Bekijk alles
Bekijk vestigingen
Instagram Facebook Linkedin
  • Nieuws
  • Over Brouwers
  • Contact
  • FAQ
  • Inloggen
  • © 2025 Brouwers
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Klachtenregeling
  • Klokkenluidersregeling
  • AFM

Concept, ontwerp & realisatie door JOUW® bureau

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}
Diensten
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
BEKIJK ALLES
Cases

Op onze cases-pagina
vindt u een overzicht van
diverse succesvolle
projecten die we hebben
uitgevoerd voor zowel
kleine ondernemers als
grote bedrijven.

BEKIJK ALLES
Branches
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
BEKIJK ALLES
Over Brouwers
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen

DIENSTEN

  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
Bekijk alles

BRANCHES

  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
Bekijk alles

FAQ

  • Accountancy
  • Audit
  • HRM
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
Bekijk FAQ

Over Brouwers

  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Salaris | Algemeen
  • Salaris | Apeldoorn
  • Boekhouden
  • Dossier
  • Multivers
  • Nmbrs